BAB 9: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
PETA MINDA
RUMUSAN
Topik
10 berkaitan dengan pengurusan penasihatan murid. Bab ini menjelaskan tentang
fungsi seorang guru bukan sahaja mengajar bahkan sebagai penasihat kepada para
pelajarnya agar mereka yang mempunyai masalah dapat dibantu dengan sebaiknya.
Sesi kaunseling terhadap pelajar amat perlu terutamanya bagi pelajar yang
mempunyai masalah dalam pembelajaran mahupun kendiri. Kaunseling sememangnya
memainkan peranan yang amat penting kerana pelajar yang bermasalah amat
memerlukan kaunseling. Dengan kaunseling pelajar yang bermasalah dapat
dibanterskan. Pengurusan penasihatan murid ini sangat penting untuk
dilaksanakan agar masalah-masalah yang berlaku dapat diatasi hingga ke akar
umbi. Namun begitu, pelbagai aspek haruslah ditekankan ketika memberikan sesi
kaunseling dan bimbingan iaitu dengan mematuhi kod etika bimbingan &
kaunseling serta tidak melakukan perkara yang bercanggah daripada aspek
bimbingan & kaunseling. Sebagai seorang guru, sikap profesional dalam
menangani isu dan masalah pelajar sangat diperlukan agar pelajar dapat
memberikan kerjasama dalam menyelesaikan masalahnya. Oleh itu, setiap masalah
dapat diselesaikan sekiranya semua guru memainkan peranan mereka.
BAHAN TAMBAHAN
Untuk mengetahui lebih detail tentang maklumat tambahan anda boleh rujuk di link di bawah
RUJUKAN
Tiwi
Kamidin, (2004). Pendekatan Sistem Mentor Dalam Pengurusan Tingkah Laku Bermasalah. Jil.5, 55-64
Abd.
Halim Mohd Hussin dan Muhammad Muzafar Shah Mohd Razali, (2000).
Pencegahan Penyalahgunaan Dadah, Universiti Sains Islam Malaysia,
Negeri Sembilan.
Mohd
Hanafi Mohd Yasin, (2016, 30 November). Motivasi Tingkah Laku Murid Menggunakan
Time- out dan Kata Pujian. Universti Of Malaysia.
Salam. Tahniah kerana anda telah memudahkan pembaca untuk memahami konsep bab ini melalui peta minda yang disertakan diatas.
ReplyDelete